
Deputat de Constanța
Partid: Partidul "Uniunea Salvați România”
Funcție: Camera Deputaților
Guvernul României este abilitat să emită ordonanțe în perioada dintre sesiunile parlamentare din 2025, pentru a modifica sau completa legislația în diverse domenii, cum ar fi finanțe, economie, agricultură, sănătate, transporturi și altele. Această abilitare permite Guvernului să ia măsuri rapide și eficiente fără a aștepta aprobarea directă a Parlamentului, cu condiția ca aceste ordonanțe să nu afecteze legile organice. Ordonanțele emise vor trebui apoi aprobate de Parlament în a doua sesiune ordinară din 2025 pentru a-și păstra efectul.
Proiectul de lege aprobat de Senat validează Ordonanța de urgență a Guvernului nr.137/2024, care aduce modificări și completări Legii nr.162/2017 privind auditul statutar. Aceste modificări vizează îmbunătățirea cadrului legislativ pentru auditul situațiilor financiare anuale și consolidate, precum și activitatea de audit financiar reglementată prin Ordonanța de urgență nr.75/1999. Scopul acestei legi este de a asigura o mai mare transparență și acuratețe în raportările financiare, având un impact semnificativ asupra companiilor care trebuie să se conformeze noilor reglementări.
Noua modificare a legii permite finanțarea programelor sportive ale cluburilor sportive private, fără scop lucrativ, din bugetul de stat și bugetele locale. Aceste cluburi pot fi înființate de una sau mai multe unități administrativ-teritoriale sau universități, și, de asemenea, unitățile administrative pot deveni asociați în structurile sportive. Cluburile sportive fără scop lucrativ și Comitetul Olimpic și Sportiv Român pot beneficia acum de fonduri publice pentru programele lor, prin contracte cu organele administrației publice. Aceste schimbări facilitează dezvoltarea sportului prin susținerea financiară directă a cluburilor sportive private.
Proiectul de lege aprobă modificările și completările aduse Codului fiscal prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.30/2024. Aceste modificări vizează ajustarea legislației fiscale pentru a asigura sustenabilitatea financiară a României pe termen lung. Impactul principal constă în stabilirea unor măsuri fiscal-bugetare care să sprijine echilibrul financiar al țării, conform articolului LIX din Legea nr. 296/2023. Acest demers este esențial pentru adaptarea și optimizarea politicilor fiscale în contextul economic actual.
Se instituie anul 2026 ca Anul Constantin Brâncuşi pentru a marca 150 de ani de la nașterea renumitului sculptor român. Parlamentul, Guvernul și alte autorități pot organiza și sprijini manifestări culturale și educaționale pentru a celebra opera și viața lui Brâncuși. De asemenea, pot fi alocate fonduri pentru aceste evenimente, în limita bugetelor aprobate.
Modificarea adusă articolului 150 alin.(2) din Legea nr.134/2010 permite acum ca copiile documentelor transmise electronic să fie certificate de părți prin aplicarea semnăturii electronice. Aceasta schimbare va facilita procesele juridice prin simplificarea procedurii de certificare a documentelor, reducând necesitatea prezenței fizice și a verificărilor manuale, contribuind astfel la digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar.
Legea nr. 133/2019, care a instituit Agenția pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare, este abrogată. Această agenție a fost inițial creată pentru a asigura standardele de calitate și promovarea produselor agroalimentare. Abrogarea acestei legi, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2026, va afecta reglementările și monitorizarea calității produselor agroalimentare, lăsând loc pentru posibile noi structuri sau reglementări în domeniu.
Legea nr. 334/2006, care reglementează finanțarea activităților partidelor politice și a campaniilor electorale, a fost modificată pentru a interzice utilizarea veniturilor din subvențiile de la bugetul de stat în alte scopuri decât cele specificate. În plus, partidele pot acoperi cheltuielile juridice pentru membrii lor consilieri implicați în litigii legate de hotărâri ale consiliilor locale. Excepțiile permit utilizarea subvențiilor de stat pentru cheltuieli juridice, dacă nu sunt legate de fapte săvârșite cu intenție ce duc la condamnări definitive sau la conflicte de interese.
Legea modifică Ordonanța de urgență a Guvernului nr.77/2009, impunând ca 70% din veniturile obținute din contribuțiile organizatorilor de jocuri de noroc să fie virate către bugetul de stat, iar restul de 30% să fie folosit pentru activități de prevenire a dependenței de jocuri de noroc. Se introduc măsuri pentru interzicerea accesului persoanelor autoexcluse la jocurile de noroc și se facilitează autoexcluderea printr-un registru gestionat de O.N.J.N. De asemenea, se impune informarea jucătorilor cu privire la opțiunile de consiliere și tratament, iar nerespectarea reglementărilor se sancționează cu amenzi și suspendarea licenței.
Legea introduce o limită maximă de 10% din veniturile lunii anterioare pentru plățile către operatorii de jocuri de noroc. Instituțiile financiar-bancare sunt responsabile pentru respectarea acestei limite la jocurile online, iar operatorii pentru jocurile fizice. ANAF va oferi o platformă pentru verificarea soldului disponibil, iar nerespectarea acestor reguli atrage sancțiuni financiare semnificative. Amenzile vor finanța programe de prevenție și educație financiară.